Úvodník  |  Novinky  |  Recenze  |  Návody  |  O nás

Dreamland

duben 2001

Nikdy nepodceňujte nebezpečí virtuální reality!

 

V dnešní době můžeme v počítačovým hrách zažít nejrůznější dobrodružství. V počítačových hrách je možno stát se hrdinou zachraňující svět, pilotem vesmírné lodi, vojákem, sportovcem a mnohými dalšími postavami. Ale zážitek ze hry, byť má perfektní atmosféru a vypadá velmi realisticky, zas až tak reálný není. Při hraní jsme totiž stále ovlivňování okolním světem, který právě během hraní vnímáme (i když u některých her je to s tím vnímáním okolního světa všelijaké :-). Nejblíže ke skutečnému zážitku má technologie zvaná virtuální realita. Bohužel pro obyčejného hráče je zatím tato technologie hudbou budoucnosti, ale je dobře, že něco takového existuje. A právě kolem virtuální reality, se točí příběh nejrozsáhlejší české adventury Dreamland. U adventury je vždy nejdůležitější příběh a poté teprve technická stránka hry. Pojďme si tedy příběh Dreamlandu trochu přiblížit.

Celý děj se prakticky odehrává na orbitální stanici Dreamland. Orbitální stanice Dreamland je komplex barů, kasin, obchodů a hotelů, ale největším lákadlem pro turisty, kteří zde zavítají, jsou bezesporu virtuální herny. Princip takovýchto virtuálních heren je jednoduchý. Turista (podotýkám s velmi tučným kontem na kreditní kartě) navštíví jednu z virtuálních heren, vybere si příběh, který si chce zahrát, zaplatí, vejde do speciální kóje a hraje do té doby, než příběh skončí. Na první pohled dokonalé. Vše je ale dokonalé jen do té doby, dokud se jednoho dne nestane velmi nepříjemná věc. Jeden z turistů utrpěl při hraní virtuálního příběhu tzv. virtuální šok a naprosto zešílel. A co teď? Společnost, která má Dreamland na starosti, se rozhodne celou záležitost ututlat. V opačném případě by totiž mohlo dojít k ohrožení dobré pověsti Dreamlandu. Vše se ale dozví šéfredaktor jednoho plátku a posílá na Dreamland svého nejlepšího muže Jimiho Dixe. Ten má za úkol dozvědět se o případu co možná nejvíce a všechno zveřejnit ve svém článku. Už teď je zcela zřejmé, že hlavní postava, kterou budete ve hře ovládat, je právě Jimi Dix. Vaše pátrání začíná v okamžiku, kdy vy, coby Jimi Dix, přistanete na orbitální stanici Dreamland. Postup pátrání je namístě. Musíte se tvářit jako obyčejný turista (ovšem na rozdíl od turisty není vaším cílem oddávání se herním orgiím ve virtuální realitě), ale přitom musíte pomalu poodhalovat „děsivou“ pravdu. Ale nebojte se, i „virtuálních světů“ si užijete dosyta. Netřeba asi ani dodávat, že společnost, která celý Dreamland řídí, není zrovna nadšená tím, že někdo strká nos do věcí, do kterých mu nic není. Zpočátku vám naznačí, že to co děláte se jim vůbec, ale vůbec nelíbí. Vás to samozřejmě nijak od práce neodradí a v pátrání nepolevujete. Jenomže nepolevují ani vaši nepřátelé. Když zklame ústní domluva, přichází na řadu čin. Chytřejší část pařanstva jistě pochopila, že společnosti nezbývá nic jiného, než vás odstranit. Proto je Dixovo pátrání obohaceno bojem o jeho vlastní život.

Jak vidno příběh je opravdu silnou stránkou celé hry. Svět ve kterém se budete pohybovat je defacto rozdělen na dvě části. Tou první je „Dixova realita“, kdy se pohybujete po orbitální stanici Dreamland a tou druhou jsou virtuální světy. Aby byly oba světy od sebe na první pohled dobře rozeznatelné, bylo nutné je od sebe rozlišit. Nutno podotknout, že tvůrci hry to vymysleli šalamounsky. Lokace v orbitální stanici jsou ručně nakresleny, kdežto pozadí ve virtuálních světech jsou 3D renderované. Tedy kromě postav. Ty zůstávají ručně kresleny. Grafika je v obou případech na vysoké úrovni. Pozadí jsou na orbitální stanici pečlivě vykresleny do posledního detailu a jak vidno z okolních obrázků, nelze říci, že by zely prázdnotou. V lokacích je spousta nejrůznějších předmětů, které sice nejdou označit, ale vynikajícím způsobem dotvářejí atmosféru. Bohužel je spousta předmětů tak malých, že vás čeká nešťastné šmidlání kurzorem po obrazovce, ve snaze takovýto předmět vůbec najít. Některé lokace jsou větší než jedna obrazovka, a proto přichází na řadu scrolling. Ten není ovšem příliš plynulý, jako třeba v Broken Swordu nebo Poldovi 3. Grafice nelze vcelku nic vytknout, ale co autoři provedli s animacemi postav, to je něco nepochopitelného. Animace jsou jedním slovem ubohé. Pokud se pohybujete ve 2D světě, vypadá vše ještě jakž takž. Ale vstupem do virtuálního 3D světa se začnou dít nevídané věci. Nejen to, že se postavy pohybují velmi pomalu, ale jejich pohyb se ani nedá pohybem nazvat. Postavy, které ve virtuálním světě ovládáte, působí dojmem, jako by byly na posledním tažení. Ani s ostatními „nechodícími“ postavami to není nijak valné. Jedna postava dokonce jenom problikávala a druhá jenom hýbala trupem doleva a doprava. Chápu sice, že u tak velkého počtu postav, které se ve hře vyskytují (něco okolo 250), je velký problém všechny detailně animovat, ale přesto to co je v Dremlandu k vidění, mnohdy připomíná animace ze South Parku.

Ale jak jsem již jednou zmínil, u adventury je nejdůležitější příběh a hratelnost. A v tomto naštěstí Dreamland dopadl docela dobře. Tak jako v ostatních adventurách tohoto typu vás čeká používání předmětů a spousta dialogů s ostatními postavami. Vše je místy okořeněno o velmi mazané hlavolamy. Co ale potěší nejvíce je fakt, že v Dreamlandu nehrajete pouze jeden příběh, ale každý virtuální svět, který ve hře navštívíte, má svůj vlastní příběh, své vlastní prostředí (USA 60. léta, Egypt, Macao aj.) a v každém příběhu jste jiná postava.

Zvuků je ve hře něco okolo 600 a nejsou nikterak špatné. Hudba je taky ucházející a v každém z virtuálních světů je jiná. Hra je taktéž plně nadabována a je třeba říci, že docela slušně.

O tom, že se jedná o jednu z nejrozsáhlejších českých adventur vůbec, hovoří následující čísla. Celkem na vás čeká 110 pozadí, 65 je 2D a zbývajících 45 je 3D.

Tak rozsáhlé hře se samozřejmě nevyhnou chyby. V Dreamlandu je jich ovšem o trochu víc, než je zdrávo. Občas se mi například stalo, že mi postava zmizela z obrazovky, nebo při dialozích se občas stává, že jedna postava mluví text, který patří postavě druhé. A bohužel se hře nevyhnuly některé hrubé gramatické chyby.

Co říci závěrem? Dreamland je velmi rozporuplná hra. Na jedné straně velmi rozsáhlá hra s dobrým příběhem a pěknou grafikou, na straně druhé chybovost a nepěkné animace. Názor ať si udělá každý sám. Ale mohu vás ujistit, že koupí této hry určitě neprohloupíte.

 

Unknown

 

+ příběh, grafika, velmi rozsáhlá adventura
- animace, větší množství chyb

Hodně postav, hodně lokací, hodně zvuků, hodně chyb a hodně nepěkných animací.