Úvodník  |  Novinky  |  Recenze  |  Návody  |  O nás

Gooka 

březen 2001

Knižní hrdina a jeho dobrodružství, které se dostalo až na počítačové obrazovky.

 

Tvorba hry, a to mi jistě dá většina z vás za pravdu, od které se očekává, že by měla konkurovat ostatním hrám, není nikterak jednoduchá záležitost. Přijít s nějakým novým nápadem, do již zaběhnutého a hráčům vyhovujícího systému, je opravdu kumšt a do jisté míry tak trochu i sázka do loterie. Obavy z toho, že by nový systém nebo něco nového nemuselo hráčům vyhovovat, jsou určitě oprávněné. Proč by také někdo riskoval s novým nápadem, který se nemusí ujmout, když doposud zaběhnutý koncept her je úspěšný a dobře se prodává. Nápady by určitě byly a mnozí autoři by se rozhodně něco nového přinést nebáli, ale mnohdy většina nápadů končí jen na papíře. Faktorů, které toto ovlivňují, je celá řada. Buď uprostřed rozpracovaného  projektu dojdou finance, nebo odstoupí distributor, který takovýmto projektem nehodlá riskovat, anebo do vývoje distributor rázně zakročí. Nakonec to končí tím, že hra působí dojmem nedodělanosti, nebo se z projektu stane jen další průměrná hra. Co bychom si nalhávali, jistý podíl na úspěchu mají i recenzenti, kteří hru buď zcela potopí, a odradí tím většinu hráčů, nebo ji naopak vyzvednou do výšin. Ale čas od času se přeci jen podaří hra, která přináší namlsaným hráčům cosi nového a ve většině případů se okamžitě (a po právu) stává hitem. Jednou z takovýchto her byla ve své době i adventura Gooka. O to více potěší, že takováto hra vznikla v dílnách tuzemských vývojářů. Gooka byl ve své době zlomem v českých adventurách. Stal se nejen výbornou, ale také konkurence schopnou hrou.

Příběh nezačíná příliš šťastně (tak jak to ostatně u her bývá). Hlavní hrdina Gooka se dozvídá smutnou zprávu o smrti svého otce. Na tom by ostatně nebylo nic tak divného, kdyby ovšem nevyšlo najevo, že otec nezemřel přirozenou smrtí, ale že ho kdosi otrávil. A jak už to tak chodí, osud hrdinovi není nikdy příliš nakloněn a proto je hlavním podezřelým právě Gooka. Co je horší, je fakt, že z vraždy obvinila Gooku jeho vlastní sestra (ach ty rodinné vztahy). Od začátku je zcela jasné, že Gooka to být nemohl, protože hrdina nemůže být nikdy vrah. Ten totiž vždy stojí na straně práva a spravedlnosti. A tak to má být. I když sestra přesvědčuje soudce o vině jejího bratra, on tohoto názoru není a tvrdě prosazuje presumpci neviny. Vašim prvním úkolem je tedy zajistit si dostatečné alibi. Ty získáváte co by dup, ale tím to rozhodně nekončí, ba právě začíná. Gooka totiž zjišťuje, že otce otrávila jeho sestra, ale je přesvědčen, že jí k tomu někdo navedl. A právě toho někoho začíná Gooka hledat. Nezbývá nic jiného, než se vydat na dlouhou a nebezpečnou cestu.

Cestou, na vás jako hráče, čeká spousta zapeklitých problémů. A nejsou to jen problémy s použitím předmětů z inventáře, ale jsou to také velmi důmyslné hádanky. Obtížnost hádanek, ale také běžné používání předmětů, nepatří rozhodně k nejjednodušším. Proto by mohl mít začátečník (ale nejen on) se zdárným dokončením hry nemalé potíže. Mnohé z questů totiž nejsou záležitostí pár minut, ale mnohdy spíše dnů. Šedá kůra mozková vám bude u Gooky pracovat na „plný výkon“. Scénář a logické problémy jsou velmi silnou stránkou hry. Na scénáři pracoval Vlado Ríša, který je mimo jiné také šéfredaktorem časopisu Ikarie, a to už samo o sobě naznačuje, že je to muž na správném místě. Mě osobně příběh velmi zaujal. Vše se odehrává ve smyšleném fantasy světě, ve kterém se setkáte s postavami tak typickými pro fantasy svět, jakými jsou třeba mniši, draci a jiná „fantasy fauna“. Nechybí klášter a královské sídlo s králem a samozřejmě s princeznou a ani překvapivé rozuzlení celého příběhu.

V porovnání s dnešními adventurami by se dalo říci, že hra není příliš rozsáhlá, ale v době kdy hra vyšla, se jednalo o rozsáhlý herní počin (mimochodem hra vyšla v roce 1997). Ale díky již zmiňované obtížnosti hru jen tak rychle nedohrajete.

Jenomže, kolik vydaných her, které sice měly dobré nápady, již dojelo na grafice. To naštěstí Gookovi nehrozí. Celá hra je totiž ručně nakreslena a výborně doplňuje atmosféru hry. Na grafice pracovala paní Boušková, která vyrostla ve studiu Bratři v triku, tudíž není žádným laikem v oboru. Animace jsou sice pěkné, ale v dnešní době už nikoho neohromí a místy vypadají spíše komicky. To ale není chyba animací, ale může za to neúprosný běh času. 

Na dabingu hry se podíleli např. Rostislav Čtvrtlík, Tomáš Borůvka, Karolína Frýdecká a další. Namluvení je zdařilé a celkově působí klidným dojmem. Jak hudba, tak i zvuky jsou na standardní úrovni.

To o čem jsem se zmínil na začátku recenze, bohužel platí. Her, které by přinesly něco nového, je jako šafránu a o adventurách to platí dvojnásob. Naštěstí takové hry občas vycházejí a Gooka rozhodně mezi ně patří. Gooka byl opravdu zlomovým momentem ve tvorbě českých adventur a má hodně co nabídnout hráčům i v dnešní době.

 

Unknown

 

+ logické hádanky, zajímavý příběh, grafika, obtížnost
- animace, nepříliš velká rozlehlost hry

Zajímavá česká adventura s dobrým příběhem a logickými hádankami