Úvodník  |  Novinky  |  Recenze  |  Návody  |  O nás

Pohádka o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastěnce

červenec 2002

Známá ruská pohádka v podobě počítačové hry

 

„Chaloupko ke mě čelem, k lesu zády!“. „Ty čarodějnice, ty zmije jedovatá.“ „Nastěnku chci za ženu!“ „Kdybys nebyl hlupákem, nestal by ses medvědem.“ Tak to jsou věty, které zná asi většina z nás. Pocházejí totiž ze známé a nestárnoucí ruské pohádky Mrazík, která se rok co rok objevuje na televizních obrazovkách. Příběh o statném bohatýrovi Ivanovi a spravedlivé Nastěnce zná již několik generací a oblibu si tato pohádka získává i v dnešní době. Proto není divu, že se tvůrci z Centauri Production rozhodli vytvořit adventuru právě na motivy této ruské pohádky. Nevím, jak dlouho tvůrci tvořili, ale výsledný produkt Pohádka o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastěnce (dále jen Mrazík) rozhodně za pozornost stojí.

První věc, která mě nesmírně zajímala, bylo, jak se tvůrci „poperou“ s příběhem. Zda bude hra věrně kopírovat svou filmovou předlohu, nebo jestli tvůrci vymyslí příběh vlastní. Výsledkem je kompromis. Hlavní dějová kostra zůstala zachována. Statný Ivan se vydává do světa za nevěstou a potká Nastěnku, kterou musí nakonec vysvobodit a tak získat její ruku. Ovšem některé situace, které musíte ve hře vyřešit a lokace, které musíte navštívit, byste hledali ve filmové pohádce jen marně. Samozřejmě narazíte i na situace, které jsou všem důvěrně známé. Nastěnka tak bude muset uplést Marfuši ponožku, a to do východu slunce, nebo zalévat suchý pařez atd. Ivan se například setká s loupežníky a vyhodí jim jejich klacky, či se promění v medvěda, nebo se účastní „souboje“ se zlou babou Jagou, kdy usiluje o natočení vchodu chaloupky na kuřích nožkách na svou stranu. Situace známé s filmové pohádky jsou nenásilně zakomponované do příběhu a vy si pak připadáte opravdu jako součástí pohádky Mrazík, i když zrovna máte vyřešit úkol, který se v pohádce nikdy neobjevil. Situace, které se objevují ve filmové pohádce pak řešíte s bravurou, protože jejich řešení je stejné nebo velice podobné. Prostě takto vytvořený příběh je vynikající a nedělá ostudu názvu hry. Celý příběh je rozdělen na jakési epizody. V té první se ocitáte na zápraží domu v roli Nastěnky, které macecha zrovna nařizuje, aby do rána upletla ponožku a nedělala jehlicemi rámus. Ten má totiž na svědomí špatné spaní Marfušky. Ve druhé epizodě se dostanete do role Ivana, který se vydává do světa hledat nevěstu a poslouchá rady své matky. V průběhu celé hry hrajete střídavě za Ivana a Nastěnku.

Kapitolou samou o sobě je grafické ztvárnění. České adventury už z pohledu technického zpracování nevypadají jako amatérské dílka, ale pomalu a jistě se stávají profesionálními produkty, které klidně snesou porovnání se zahraničními tituly. Právě Mrazík je toho vynikajícím příkladem. Autoři si zřejmě uvědomili, že pokud má hra zaujmout hráče (a to zejména ty mladší, kterým je Mrazík určen především) hned na první pohled, musí se na ni v prvé řadě dobře koukat. A na Mrazíkovi byste mohli oči nechat. Hra oplývá nádhernou ručně kreslenou grafikou, která všem lokacím dodává tu správnou pohádkovou atmosféru. Některé lokace také navštívíte v různých denních dobách a také se setkáte s efektem deště. Ovšem na vcelku kvalitní grafiku jsme zvyklí i z jiných českých adventur, takže v tomto směru Mrazík až tak inovativní není. Ale klasickým neduhem českých adventur byly vždy animace. Postavy se mnohdy pohybovaly tak, že se v některých případech ani o chůzi mluvit nedalo. Naštěstí se Mrazík nevydal vyšlapanou cestou, ale zkusil „odbočit“. A dobře udělal. Autoři vytvořili animace pomocí technologie motion capture (snímání pohybu lidí a následné vytvoření animace), se kterou se v současné době nejvěrněji simulují animace. Pravda, tento přístroj se používá zejména při tvorbě 3D her, a ne každá firma si ho může pořídit na nízko rozpočtovou hru, ale pokud má firma tento přístroj k dispozici, proč ho nepoužít také na „obyčejnou“ 2D adventuru. Výsledek totiž stojí zato. Jakmile se Nastěnka dá do pohybu a nechá vyniknou chůzí své ladné křivky, nebo statný Ivan, kterému jeho „kulturistická“ chůze dotváří charakter, poznáte, že svým technickým zpracováním je hra o třídu výš.

Mrazík samozřejmě nemá jen kvalitní grafiku a animace, ale pyšní se také velmi povedeným hudebním doprovodem. Skloubením spíše moderních rytmů s jakýmisi ruskými motivy dostaneme v konečném součtu hudbu, která do Mrazíka skvěle zapadá a jenom dotváří již tak vynikající atmosféru. Kvalitní dabing, na kterém se podíleli např. Josef Zima nebo Martin Dejdar, samozřejmě nesmí chybět.

Hra je také poměrně rozsáhlá a obsahuje spoustu úkolů, ale jelikož je určena spíše hráčům mladšího věku, není její obtížnost nikterak velká. Zkušený adventurista ji dohraje v klidu za jedno odpoledne. To ovšem hru nijak neshazuje. Obtížnost bylo potřeba vyvážit tak, aby hru zvládlo kupříkladu desetileté dítě. I když tak úplně jednoduché to také není!

Svým technickým zpracováním Mrazík jednoznačně předstihl své české konkurenty a ukázal, jak by měla taková adventura vypadat. I přesto, že jí může někdo kvůli nízké obtížnosti zavrhnout, před vším ostatním bude muset smeknout.

Unknown

+ technické zpracování, nápad
- obtížnost

Skvělá česká pohádková adventura, která z pohledu technického zpracování vykročila správným směrem