Úvodník  |  Novinky  |  Recenze  |  Návody  |  O nás

Polda 2

červenec  2001

Však já si tady udělám pořádek, jako že se Pankrác jmenuji.

Pamatujete si ještě na vynikající českou adventuru Polda? Pokud ano, pak mi jistě dáte za pravdu, že se Polda ve své době u nás stal adventurou číslo jedna nejen díky vysoké prodejnosti, ale hlavně díky skvělému nápadu a výborné atmosféře. Po tak obrovském úspěchu již mohla řada hráčů tušit, že se zcela jistě objeví pokračování. Ti, kdo tohle předpokládali, se nemýlili. Na trhu se objevila hra Polda 2.
Polda 2 je pokračování úspěšné jedničky, ve které na vás, jak jinak, čeká zcela nový příběh a zcela jiné prostředí, ve kterém se budete pohybovat. Znova se setkáte s Pankrácem coby hlavním hrdinou, který i tentokrát řeší zločin. Pankrác se přesunul z malebné vísky Lupany do malého města. Pankrácovým rajónem je teď městečko Marsyas. Přestože je Marsyas jen městečko, je známé po celém světě. Právě tady vznikla revoluční technologie umožňující klonování lidí. Co? Že je to neetické? Ale ne, tady si s tím nikdo hlavu neláme. Z firmy „DNA revolution“, která klonování provádí, totiž prosperuje celé město. Sice se jedná o výnosný byznys, ale klonování lidí má i praktické využití. Dochází totiž také ke klonování známých osobností, které se poté prodávají do celého světa. A tam tito kloni působí jako dvojníci oněm slavným osobnostem. Samozřejmě se klonují i vědci nebo válečníci a jejich schopnosti jsou rovněž hojně využívány. Všichni v městečku žijí šťastně a spokojeně a také se chystají na velkolepou akci. Budou totiž volit svou klonovanou Miss. Do všeho ovšem vstoupí nepolapitelná ruka zločinu. Během volby kdosi zapálí hotel, kde se soutěž pořádá, a unese jednu ze soutěžících. A aby toho nebylo dost, tou unesenou je klon Klaudie Š. Tohle je samozřejmě případ pro místní muže zákona. Případem je, pro dočasný nedostatek policistů, pověřen Pankrác. Ale jen co dorazí Pankrác do kanceláře majora, aby se dozvěděl o podrobnostech případu, zjišťuje, že mu není dána důvěra a aniž by něco začal, je z případu odvolán. Jenomže Pankrác se jen tak nevzdává. Blýskne se bleskovým polapením známého výtržníka Koprfílda a případ je opět jeho. Společně s Pankrácem se pouštíte do pátrání, ve kterém na vás čeká nespočet zajímavých situací. Příběh o pátrání po únosci není sice nikterak originální a nápaditý (únos tu byl dokonce i v prvním díle), ale prostředí městečka Marsyas mi připadá vskutku povedené. Díky tomu, že městečko je známé klonováním lidí, potkáte ve městě spoustu známých osobností. Za všechny jmenujme např. Hitlera, Napoleona, Esmeraldu, slečnu Croftovou a mnoho dalších. Za tento nápad zaslouží autoři pochvalu.
Během pátrání projdete spoustou lokací a setkáte se nejen s klony známých osobností, ale také s obyčejnými obyvateli Marsyasu. Vaší návštěvou bude poctěna např. skupinka hipíků, jejichž „kecy“ mě upřímně rozesmály. Samozřejmě, že celou hrou vás provází všudypřítomný humor. Zde bych se rád na chvíli pozastavil. Humor je nedílnou součástí této hry, ale musím konstatovat, že u prvního dílu jsem se bavil daleko více. U původního Poldy mě přinutil ke smíchu snad každý dialog, což u Poldy 2 nehrozí. Tím však nechci říct, že by zde bylo příležitostí k zasmání jen poskrovnu. Nasmějete se poměrně dost, ale pravda již ne tak často. Je vidět, jak se v některých situacích někdo až úporně snažil o to, aby byla za každou cenu vtipná, ale výsledek se jaksi nedostavil. Ale některá místa ve hře jsou opravdu povedená. Hodně jsem se nasmál tomu, co mi udělal námi všemi „milovaný“ Bill Gates, nebo když mi hipík řekl, že Ježíš byl taktéž hipík, protože měl dlouhé vlasy a nepracoval. Takovýchto povedených nápadů je ještě povícero a některé opravdu stojí zato.

Pokud jsem si u prvního dílu trochu stěžoval na délku hry, pak dvojka vše napravuje. Ne že by byla bůhvíjak rozsáhlá, ale na úspěšné dokončení je potřeba vyhradit si poněkud delší dobu. Pro představu, ve hře se setkáte zhruba se 45 postavami a navštívíte něco okolo 50 lokací. Druhý díl má, obdobně jako díl první, optimálně vyváženou obtížnost. Někdy vás způsob vyřešení problému napadne okamžitě, jindy budete bloudit lokacemi sem a tam a hledat, kde jste co přehlédli, nebo s kým jste si zapomněli promluvit. I když předmětů a míst na označení není v lokacích příliš, budete mnohdy šmátrat kurzorem po obrazovce, protože některé důležité věci či místa jsou malá nebo rafinovaně schovaná. Řešení problémů je tradiční. Buď použijete jeden předmět na druhý, nebo dostanete z někoho pomocí dialogů nějakou důležitou informaci. Nečekejte tedy žádné rafinované a hlavu lámající hlavolamy. Úkoly jsou poměrně rozmanité a mnohdy mají zajímavé řešení. Jedním z vašich úkolů bude také zneškodnění časované bomby, které se mi velice líbilo (a dejte si pozor, abyste to stihli včas, jinak…). Všechny úkony budete provádět pouze pomocí myšky, takže žádné dlouhé studování manuálu (ale to u adventur není potřeba skoro nikdy). Velice jsem ocenil také to, že ve hře nelze udělat chybu, kvůli které by jste ve hře nemohli dále pokračovat. Není totiž nic horšího než chodit po lokacích a přemýšlet, zdali jste někde neudělali něco hodně moc „špatného“, co by vám zabránilo  dostat se ve hře zase o kus dále. Co určitě ve hře oceníte, je rychlý přesun Pankráce, což se děje za pomocí dvojkliku levého tlačítka myšky.
Polda 2 se taktéž dočkal zcela nového grafického kabátku. Vše má působit komiksovým dojmem, takže s perspektivou si zde hlavu nikdo lámat nemusel. Musím se ovšem přiznat, že nejsem přílišným nadšencem tohoto druhu grafiky a proto nijak nadšen jsem z grafického zpracování nebyl. Některé lokace jsou sice pěkné a docela se mi líbily, ale některé působí takovým nemastným neslaným dojmem. Ale je pravdou, že i tento styl má něco do sebe.  Přesto se mi více líbila grafika u prvního dílu Poldy. Změnila se grafika, změnil se i Pankrác. Už to není ta podivně pokroucená postava malého vzrůstu, ale je to už takřka postava „normálního vzhledu“. Ovšem s velkým frňákem (tož co by to bylo za chlapa bez pořádného frňáku, ne?). Něco přeci jen Pankrácovi zůstalo. Krom stejného hlasu a stejnému přístupu k problémům, je to také jeho „šouravá“ chůze. Animace nejsou zrovna nejlepší a omlouvá je asi jen to, že mají zřejmě působit komiksově. Co se ovšem omluvit nedá je počet animací. Kromě samotného Pankráce, vykonává ve hře jakýs takýs pohyb jen minimum postav. Většina z nich totiž jen nehybně stojí (z „pohybujících“ se postav mi utkvěl v paměti snad jen hasič, major a pes).
Zmínil jsem se již o namluvení Pankráce. O to se opět postaral Luděk Sobota a opět to zvládl výborně. I ostatní dabéři jsou známí z prvního dílu. Opět je to Petr Nárožný, nebo skvělý Jiří Lábus, ale přibyli i noví mistři hlasu jako např. Valerie Zawadská, či imitátor Václav Faltus aj. Ano, namluvení je prostě na úrovni a jen přidává hře na humoru a kvalitě. Co se týče zvuků, tak těch ve hře zrovna moc neuslyšíte. Zvuky vydává jen minimum věcí. Z hudebního zpracování jsem taktéž nebyl „na větvi“. Uslyšíte sice několik skladeb, ale nejsou nijak výrazné a tak trochu jednotvárné. I když v lokaci hradu Klonenburgu se mi docela líbila.

Co mě však zarazilo, byla pěkná řádka gramatických chyb. Pokud máte trochu jazykového citu, nedoporučuji zapínat si titulky. Pro příště by to zcela určitě chtělo lepší a důkladnější korekturu.
Polda 2 kráčí ve šlépějích svého předchůdce a dá se říci, že se mu to vcelku povedlo. Nicméně mi jaksi chyběla ta správná atmosféra, která z prvního dílu doslova vyzařovala. Avšak zahráním si tohoto titulu rozhodně chybu neuděláte. Pokud se rádi bavíte a neovládáte příliš anglický jazyk, či máte rádi české adventury, pak je Polda 2 určitě správná volba, která vás na nějakou dobu jistě zaměstná.

Unknown

+ dabing, humorné dialogy, naklonované osobnosti, obtížnost
- hudba a zvuky, málo animací, gramatické chyby

Důstojné pokračování humorně detektivní adventury, které rozhodně neurazí.